Wednesday, April 29, 2015

Those Hardship

Eversince rancangan Bersamamu disiarkan dari aku sekolah menengah sampai laaa ni, aku tak pernah tengok. Tak bother nak tengok sebab aku tak suka.

Hari ni entah kenapa aku terbuka hati nak tengok episod kali ni. Makan ayam kutip dalam tong sampah, berulat2 ayam tu tapi makan jugak. Tersentap aku.

Selama ni aku ingatkan zaman aku kecil dulu susah, rupanya ada yang lagi susah. Ingatkan zaman kecil aku paling worst, tapi ada yang lagi worst. Ingatkan zaman kecil aku paling sedih, tapi ada yang lagi sedih. :(

Susah macamana pun, arwah ayah aku tak pernah bagi anak dia makan dari hasil haram, tak pernah bagi anak dia kutip makanan dalam sampah. Nak ayam, dia belikan. Nak daging dia belikan. Walaupun dia perlu berhutang sana sini demi tengok anak dia makan apa yang dia nak.

Tak pernah sehari kami berlapar. Paling-paling pun, bubur nasi campur gula. Itu makanan yang family aku makan kalau arwah ayah aku betul2 tak ada duit. Orang lain pernah merasa berlapar sehari, dua tapi aku dan adik beradik aku tak pernah rasa semua tu. Paling2, sehari sekali mesti ada makan, walaupun sikit tapi tidak sampai berlapar.

And mak aku, tak pernah sesaat tinggalkan arwah ayah aku mengharungi kehidupan susah kami. Pernah sekali arwah ayah aku berjuang demi negara, sebulan lamanya. Mak aku dapat duit belanja RM200. Nak bayar sewa, nak bagi duit sekolah, nak masak lagi. Yet, tak pernah mak aku mengeluh dan berputus asa dengan arwah ayah aku. Alhamdulillah, cinta mereka hingga ke hujung nyawa.

Aku pernah janji nak belikan BMW kat arwah abah, tapi tak dapat. Harap, janji untuk hadiahkan mak aku rumah menjadi kenyataan sebelum aku/mak aku kembali kepadaNya.

You are the best dad abah. And mom, you are the best woman and mother. I love both of you. Thank you Allah beri peluang aku jadi anak mereka.

No comments:

Post a Comment